Uusi tilava 7-paikkainen sähköauto BYD Tang tarjoaa paljon uusia ominaisuuksia ja monipuolista käytännöllisyyttä. Uusi Tang on saanut 5 tähden arvosanan Euro NCAP -turvallisuustesteissä, ja se hyödyntää innovatiivista BYD:n Blade Battery 108,8 kWh -akkua pitkän toimintamatkan saavuttamiseksi (530-682 km WLTP). AWD-neliveto, älykäs digitaalinen ohjaamo, sekä 32 erilaista ajo- ja turvallisuusavustajatoimintoa ovat osa kattavaa Tangin varustelua. Uusi Tang lanseerataan Suomessa 26.8.
Uuden BYD Tangin ulkoasua on uudistettu merkittävästi, ja siinä yhdistyvät eleganssi, hienostuneisuus sekä esteettinen dynaamisuus. Samalla se esittelee uusimman sukupolven BYD:n Dragon Face -muotokielen, joka yhdistää perinteisiä itämaisia elementtejä moderneihin muotolinjoihin. Uusi muotokieli on BYD:n suunnittelujohtaja Wolfgang Eggerin johtaman globaalin suunnittelijaryhmän viimeisin taidonnäyte.
Etuosaa hallitsevat uudet kulmikkaat täys-LED-ajovalot sekä erottuva BYD-logolla varustettu paneeli. Korin muotolinjat ovat selkeät ja hienostuneet. Lisäksi jatkettu ikkunaprofiili mustine pilareineen ja harjattuine alumiinikehyksineen venyttävät Tangin sivuprofiilia visuaalisesti ja antavat sille dynaamisen siluetin. Suippenevassa takaluukussa on myös uusi täysleveä kolmiulotteinen takavalo, joka antaa Tangille sen leveyttä korostavan takasiluetin.
Uusi Tang on 4970 mm pitkä, 1955 mm leveä ja 1745 mm korkea. Näillä mitoillaan uusi Tang tarjoaa runsaasti tilaa jopa seitsemälle matkustajalle kolmella eri istuinrivillä. Arjen helppokäyttöisyyteen ja yleiseen monipuolisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota; kolmannen rivin istuimet voidaan sijoittaa yksittäin lattian sisään, kun taas toisen rivin istuin on jaettu kahteen osaan ja voidaan taittaa alas suhteessa 60:40. Tämän ansiosta tavaratilan tilavuutta on helppo laajentaa 235 litrasta 1655 litraan (3. ja 2. rivit alas taitettuna). Viisipaikkaisena se tarjoaa luokkansa johtavan 940 litran tavaratilan lattiasta kattoon.
Toisessa rivissä istuvien matkustajien jalkatilaa voidaan muuttaa integroidulla liukumekanismilla, joka tarjoaa myös pitkittäissäädön. Takaistuinten selkänojan kulmaa voidaan myös muuttaa mukavuuden lisäämiseksi. Kolmannelle istuinriville pääsyä helpottaa uusi sisääntulomekanismi, joka kallistaa uloimman toisen rivin istuinta eteenpäin.
Mukavuus on asetettu etusijalle myös lukuisten säilytyslokeroiden, suurien mukinpidikkeiden, useiden USB-C-porttien sekä langattoman latausalustan ansiosta, johon mahtuu useita älypuhelimia. Lisäksi uudessa Tangissa on parannettu äänieristystä esimerkiksi etutuulilasin ja ikkunoiden akustisilla laseilla, jotka edistävät rauhallisen mukavaa matkustamokokemusta.
Sisätilat ja kojelauta on verhoiltu korkealaatuisilla materiaaleilla, joiden pehmeät pinnat ja tyylikkäät viimeistelyt luovat hienostuneen tunteen. Lisäksi matkustamon LED-tunnelmavalot 31:llä eri värivaihtoehdolla täydentävät kokemuksen sekä päivällä että yöllä.
Leveät etuistuimet on verhoiltu tikatulla Nappa-nahkaverhoilulla, joka on saatavana joko mustana tai ruskeana. Istuimet ovat sähkösäätöiset, ja ovat varustettu hieronta-, lämmitys- ja tuuletustoiminnoilla. Vakiovarusteena oleva panoraamakattoluukku tuo matkustamoon luonnonvaloa, mutta on varustettu myös sähköisellä aurinkosuojalla, joka suojaa sisätilaa ankaralta kesän auringonpaisteelta. Matkustamon sisäilman laadusta huolehtii esimerkiksi PM2.5-sisäsuodatin, integroitu PM2.5-ilmanpuhdistusjärjestelmä, negatiivisten ionien generaattori ja aktiivinen tuoksujärjestelmä, jotka takaavat siitepölyttömän ympäristön ja jatkuvasti raikkaan ilmanvaihdon.
Keskipisteenä ohjaamossa on BYD Intelligent Cockpit System. Sen digitaaliset LCD-mittarit sijaitsevat kuljettajan edessä integroidussa 12,3 tuuman näytössä. Vastaavasti keskelle asennettuun 15,6 tuuman vapaasti seisovaan kosketusnäyttöön on integroitu koko joukko toimintoja, ja joka voidaan kääntää sähköisesti pystysuuntaisesta vaakanäkymään käyttömukavuuden lisäämiseksi. Älykäs digitaalinen ohjaamo ja sen käyttöjärjestelmä on varustettu edistyneellä Qualcomm SA8155 -piirisarjalla, joka tarjoaa nopean käyttökokemuksen ja korkean pikseliresoluution myös kirkkaassa auringonvalossa.
Älykäs ohjaamojärjestelmä tarjoaa vakiona sisäänrakennetun 4G-yhteyden, integroidut sovellukset, kuten Spotify- ja HERE-navigoinnin, sekä älypuhelimen integroinnin Android Auton tai Apple CarPlayn kautta. BYD Cloud Services -palvelun avulla käyttäjät voivat hallita autoaan etänä BYD-sovelluksen kautta. Sen avulla käyttäjät voivat esimerkiksi lukita ja avata ovet, avata ja sulkea ikkunat sekä aktivoida ilmastointi- ja istuintuuletuksen. Sovellus tarjoaa myös tietoa jäljellä olevasta akun latauksesta, toimintamatkasta ja akun latausajasta.
Äänentoistosta huolehtii tehokas Dynaudio-surround-äänijärjestelmä, jonka 12 kaiutinta tuottavat yhden alan parhaista audiokokemuksista.
Eteen ja taakse asennettujen sähkömoottorien kehittämä 380 kW:n (517 hv) yhdistetty teho ja 700 Nm:n vääntömomentti takaavat välittömän saumattoman 0-100 km/h kiihtyvyyden vain 4,9 sekunnissa. Lisäksi vakuuttava suorituskyky tarjoaa 1500 kg:n vetokyvyn. Uusi Tang on varustettu myös uudella jarrupaketilla, joka koostuu Brembo-jarrusatulasta edessä ja rei'itetyistä jarrulevyistä edessä ja takana sekä Bosch Hydraulic Brake Assist (HBA) -järjestelmästä, jonka erillisiä jarrutoimintoja ovat esim. elektroninen jarrujen jako (EBD), mäkipitosäädin (HHC), mukavuuspysäytys (CST), jarrulevyn pyyhkiminen (BDW) ja alamäkijarrutuksen ohjaus (HDC).
Palkittu BYD:n Blade -akku muodostaa kiinteän osan BYD:n runkorakennetta ja tarjoaa korkean turvallisuustason ja tehokkuuden. Blade -akun poikkeuksellisen hyvät turvallisuusominaisuudet on osoitettu lukuisissa törmäystesteissä eri organisaatioiden toimesta, mukaan lukien Euro NCAP, joka äskettäin myönsi uudelle BYD Tangille korkeimman 5 tähden turvallisuusluokituksen.
108,8 kWh:n kokonaisbruttoenergiakapasiteetilla uuden Tangin nestejäähdytteinen Blade -akku toimii yhdessä edistyneen elektronisen ohjausjärjestelmän kanssa. Se käyttää ilmailu- ja avaruusalalta tuttua alumiinipiikarbidia optimoimaan kaksoissähkömoottorin tehoa kaikissa ajotilanteissa ja omaa jopa 530-682 km WLTP toimintamatkan sähköllä. Uusi Tang on varustettu 11 kW:n 3-vaiheisella vaihtovirtalaturilla. Suuritehoisen tasavirtalaturin maksimilatausteho on 170 kW, joten myös erittäin nopea lataus on mahdollista. Lisäksi vakiona oleva lämpöpumppu lisää akun lämpöhyötysuhdetta jopa 20 prosenttia. Se myös säästää jopa 40 prosenttia energiaa sisätilojen lämmityksen aikana. Erityisen kätevä ominaisuus on uuden Tangin kyky toimia "liikkuvana virtalähteenä" V2L-toiminnon (Vehicle-to-Load) kautta. Sen avulla se voi tarjota virtaa ulkoisille sähkölaitteille, mukaan lukien sähkötyökalut, sähköpyörät ja retkeilyvarusteet, jopa 4 kW:n teholla.
Uusi Tang on varustettu MacPherson-jousituksella edessä ja Multilink-jousituksella takana, jotka takaavat vakaan ja mukavan ajodynamiikan. Lisäksi uusi ja älykäs DiSus vaimennusohjainjärjestelmä tarjoaa eri vaimennusominaisuuksia vakauden ja mukavuuden parantamiseksi, jotka perustuvat monenlaisiin parametreihin, kuten ajotapa, ohjauskulma, kaasupolkimen asento ja ajonopeus. Samalla älykäs AWD-nelivetojärjestelmä säätää jatkuvasti tehon jakautumista etu- ja takapyörien välillä varmistaen tasaisen voimansiirron vaihtelevissa tie- ja sääolosuhteissa.
Uuden Tangin korin rakenteen parannukset tarjoavat erittäin jäykän perustan tarkalle ohjaukselle ja erinomaiselle iskunvaimennukselle. Lisäksi nämä rakenteelliset jäykistystoimenpiteet edistävät yleistä ajodynamiikkaa, varmistaen erinomaisen mukavuuden töyssyissä ja ehkäisten tiemelua. Kuljettaja voi myös valita neljästä eri ajotilasta – Sport, Normal, Eco ja Snow – jotka tarjoavat optimoitua ajodynamiikkaa eri olosuhteisiin.
BYD:n kehittämä, Level 2 -autonomisen ajon ominaisuuksia sisältämä uusi älykäs ajoavustin käyttää 22 eri anturia, mukaan lukien 12 ultraäänitutkaa, 5 millimetrin aaltotutkaa, 4 surround-kameraa ja tuulilasiin asennettua korkealaatuista kameraa. Ne kaikki toimivat yhdessä BYD:n Smart Connectivity Centerin kehittämien big data -algoritmien kanssa optimoimaan kunkin avustajajärjestelmän (ADAS) toiminnot toimimaan saumattomasti yhdessä mahdollisimman turvallisen ajokokemuksen saavuttamiseksi yhdessä kuljettajan havaintojen kanssa.
Kaistavahti (LDW), kaistanvaihtoavustin (LCA), ennakoiva törmäysvaroitin (PCW), liikennemerkkien tunnistus (TSR), integroitu nopeusavustin (ICA), automaattinen hätäjarrutus (EAB), Stop and Go mukautuva vakionopeudensäädin (ACC), hätäjarrutusavustin (EBA), oven avaamisvaroitin (DOW), takaristeyksen varoitus (RCW) ja RCTA (Rear Cross Traffic Alert) -toiminnot sisältyvät vakiona uuden Tangin varusteluun.
Uusi Tang on varustettu myös innovatiivisella panoraamakamerajärjestelmällä vakiona. Se yhdistää älykkään ajoavustimen neljän surround-kameran kuvat tuottamaan reaaliaikaisia 360 asteen lintuperspektiivikuvia 15,6 tuuman infotainment-näytölle. Korkean pikselin resoluution kuviin liittyy akustisia varoituksia, joiden avulla kuljettaja voi liikkua ahtaissa paikoissa ja sieltä pois luottavaisesti ja helposti.
Uusi BYD Tang lanseerataan Suomessa 26.8. alkaen ja sen hinnat alkavat 73 990 eurosta.
BYD on monikansallinen korkean teknologian yritys, joka on omistautunut hyödyntämään teknisiä innovaatioita paremman elämän takaamiseksi. Akkujen valmistajana vuonna 1995 aloittanut yhtiö omaa nykyisin monipuolisen liiketoiminnan, joka kattaa autot, junaliikenteen, uuden energian ratkaisut ja elektroniikan. Yhtiöllä on yli 30 teollisuuspuistoa Kiinassa, Yhdysvalloissa, Kanadassa, Japanissa, Brasiliassa, Unkarissa ja Intiassa. Sekä Hongkongin että Shenzhenin pörssissä listattu yhtiö tunnetaan Fortune Global 500 -yrityksenä, joka toimittaa innovaatioita kohti vihreämpää maailmaa.
Vuonna 2003 perustetun tytäryhtiö BYD Auton tavoitteena on nopeuttaa autoalan vihreää muutosta. BYD Auto keskittyy sähköisten ja ladattavien hybridiautojen kehittämiseen. Yhtiöllä on omaa tuotantoa ladattavien ajoneuvojen koko teollisen ketjun ydinteknologioissa, kuten akuissa, sähkömoottoreissa ja elektroniikassa. Sen tunnettuja teknologioita ovat esimerkiksi Blade Battery, DM-i Super Hybrid Technology, e Platform 3.0, CTB Technology, e⁴ Platform, BYD DiSus Intelligent Body Control System ja DMO-superhybridijärjestelmä. BYD Auto on myös maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka lopettaa fossiilisia polttoaineita käyttävien ajoneuvojen tuotannon. BYD on ollut myydyin ladattavien henkilöautojen merkki Kiinassa jo 11 vuotta peräkkäin.
RSA on pohjoiseurooppalainen autojen maahantuoja ja BYD:n virallinen maahantuoja Norjassa ja Suomessa. Yksityisomisteisena yrityksenä, jonka historia ulottuu vuoteen 1936, RSA on kehittänyt vuosien varrella useita brändejä pohjoismaisilla markkinoilla. RSA on yksi Pohjoismaiden vahvimmista toimijoista sähköisten ajoneuvojen markkinoilla.