Käyttöehdot

BYD tiepalvelun käyttöehdot Euroopassa

I. Tarkoitus

BYD tiepalvelu on osa liikkuvuuslupaustamme – autamme sinua esimerkiksi vikatilanteissa, onnettomuuksissa, varkauksissa tai ilkivaltatilanteissa. Seuraavat palvelut ja ehdot ovat voimassa onnettomuuden sattuessa.

II. Määritelmät

Näissä palveluehdoissa, ellei toisin nimenomaisesti mainita, on seuraaville termeille annettu kuvaus (yksikössä tai monikossa asiayhteydestä riippuen).

«Onnettomuus» tarkoittaa mitä tahansa ulkoisen mekaanisen voiman vaikutuksesta aiheutuvaa tapahtumaa, joka vaikuttaa suoraan ja äkillisesti ajoneuvoon ja joka johtaa ajoneuvon välittömään pysähtymiseen.

«Palvelualue» tarkoittaa maantieteellistä aluetta, jolla tiepalveluun oikeutetut saavat BYD tiepalvelun apua näiden ehtojen mukaisesti. Palvelualueeseen kuuluvat: Itävalta, Belgia, Bulgaria, Kroatia, Kypros, Tšekki, Tanska (paitsi Grönlanti), Viro, Suomi, Ranska ja Saksa , Kreikka, Unkari, Irlanti, Islanti, Italia (mukaan lukien San Marino ja Vatikaani), Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Alankomaat (paitsi Alankomaiden Karibia), Norja, Puola, Portugali (sis. Madeira, ei Azorit) ), Romania, Slovakia, Slovenia, Espanja (mukaan lukien Andorra, Gibraltar), Sveitsi, Ruotsi, Yhdistynyt kuningaskunta (mukaan lukien Isle of Man, Jersey ja Guernsey).

«Valtuutettu BYD-korjaaja» tarkoittaa ETA-alueella olevaa yritystä, joka täyttää valtuutetun BYD-korjaajan standardit ja jonka BYD on nimennyt suorittamaan BYD-ajoneuvojen korjaus- ja huoltopalveluita ja/tai jälleenmyyntiä Euroopassa.

«Edunsaaja» tarkoittaa luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, jolla on oikeus saada BYD tiepalvelun apua. Edunsaaja sisältää kuljettajan ja muut ajoneuvossa vian tai onnettomuuden aikana olleet henkilöt ajoneuvon rekisteröintitodistukseen merkityn paikkamäärän osalta. Liftaajia ja maksusta kyydissä olevia henkilöitä ei lasketa edunsaajiksi.

«Häiriö» tarkoittaa ajoneuvon mekaanista tai sähköistä vikaa, jonka takia ajoneuvo ei liiku tai ajoneuvolla ajaminen on vaarallista tai laitonta. Ajoneuvossa ei ole häiriötä, jos se on päässyt korjaamolle omalla voimallaan tai on edelleen ajettavissa.

«BYD tiepalvelu» tarkoittaa tiepalveluita ja lisäetuja, jotka on kuvattu näissä ehdoissa.

«Määritellyt tapahtumat» tarkoittaa tapahtumia, jossa BYD tiepalvelun apua tarjotaan, eikä ajoneuvon kuljettaja saa jatkaa ajamista vian, onnettomuuden, varkausyrityksen tai tulipalon seurauksena.

Seuraaviin takuun piiriin kuulumattomiin (itse aiheutettuihin) vikoihin sovelletaan rajoitettuja ehtoja:
– Tyhjä pienjänniteakku
– Purkautunut suurjänniteakku (2 kertaa VIN-koodia kohti kalenterivuodessa)
– Toimimattomat lain edellyttämät lamput, turvavyöt

«Ylivoimainen este» tarkoittaa tapahtumaa tai vaikutusta, jota osapuolet eivät voi hallita ja jota ei voida kohtuudella ennakoida tai estää asianmukaisin toimenpitein, kuten sota, kansallinen lakko, mellakka, rikos, terrori tai jumalanteko.

«Ei-ajokelpoinen» tarkoittaa, että ajoneuvo ei ole toimintahäiriön jälkeen käytössä kotona tai BYD tiepalvelun palveluntarjoajan käytettävissä olevilla teillä ja matkaa ei voida aloittaa tai jatkaa ajoneuvolla tai että ajoneuvoa ei voida ajaa turvallisissa olosuhteissa lakeja noudattaen.

«Tapahtuma» tarkoittaa tapahtumaa, joka johtaa BYD tiepalvelun avunpyyntöön.

«Itseaiheutettu» tarkoittaa kuljettajan aiheuttamaa ajoneuvon vikaa, joka johtaa ajoneuvon välittömään pysähtymiseen tai tekee siitä vaarallisen tai laittoman ajaa. Onnettomuuksia ei pidetä itse aiheutettuina tapahtumina.

«Varkausyritys» tarkoittaa epäonnistunutta varkausyritystä, joka johtaa ajoneuvon ei-ajokelpoisuuteen tai tekee siitä vaarallisen tai laittoman ajamisen.

«Perävaunu» tarkoittaa mitä tahansa itsestään liikkumatonta pyörillä olevaa lisäosaa, joka on suunniteltu ja rakennettu ajoneuvon hinattavaksi tai vedettäväksi.

«Hinauspalvelu» tarkoittaa ajoneuvon, joka toimintahäiriön tai vaurion seurauksena ei ole enää ajattavissa tai on vaarallista ajaa, siirtoa tietystä paikasta ja tiettyyn paikkaan.

«Ilkivalta» tarkoittaa kolmannen osapuolen ajoneuvolle aiheuttamaa tahallista vahinkoa, joka johtaa joko ajoneuvon ei-ajokelpoisuuteen tai jonka seurauksena ajoneuvon ajaminen on vaarallista tai laitonta.

«Ajoneuvo» tarkoittaa mitä tahansa BYD ajoneuvoa, joka on rekisteröity tai myyty tiepalvelun alueella ja ajoneuvolla on oikeus BYD tiepalvelun apuun. Kaupalliseen henkilökuljetukseen ja muihin kuljetuspalveluita suorittaviin ajoneuvoihin käytettävät BYD ajoneuvot eivät kuitenkaan kuulu tähän. Pelastuslaitoksen ajoneuvot, poliisiajoneuvot, autokoulun ajoneuvot, ambulanssit, postilaitoksen ajoneuvot, taksit ja vuokra-autot ovat oikeutettuja vain korjaus paikan päällä ja hinauspalveluihin. Yli 3,5 tonnin ajoneuvot ovat oikeutettu vain korjaus paikan päällä -palveluun.

«Työpäivä» tarkoittaa mitä tahansa päivää maanantaista perjantaihin, lukuun ottamatta kohdemaan pyhäpäiviä.

III.Ehdot ja voimassaolo

BYD tiepalvelu on osa BYD:n uuden ajoneuvon takuuta ja on voimassa 24 kk + 12 kk + 12 kk ajoneuvon toimituspäivästä.

BYD tarjoaa jokaiselle edunsaajalle ensimmäisen 24 kuukauden BYD tiepalvelun toimituspäivästä alkaen. Jos edunsaaja noudattaa suunniteltua huoltosuunnitelmaa valtuutetussa BYD-korjaamossa ensimmäisten 24 kuukauden BYD tiepalvelun aikana, edunsaaja saa ensimmäisen 12 kuukauden jatkoajan. Jos edunsaaja on noudattanut suunniteltua huoltosuunnitelmaa valtuutetussa BYD-korjaamossa viimeisten 36 kuukauden aikana, toista 12 kuukauden jatkoaikaa sovelletaan.

BYD tiepalvelun edut ovat BYD:n yksinomaisessa harkinnassa, ja BYD voi muuttaa tai lopettaa ne milloin tahansa. Edunsaajan tulee säilyttää kaikki laskut korjauksista, huoltotöistä ja muista tarkastuksista BYD tiepalvelun ennakkoehtona.

Edunsaajalla ei ole oikeutta saada korvausta palveluista, joita BYD tiepalvelu ei ole etukäteen hyväksynyt tai järjestänyt.

IV. Saatavilla oleva tuki määriteltyjen tapahtumien yhteydessä

Apua puhelimessa

Tämä on ensimmäinen yritys ratkaista ongelmasi. BYD tiepalvelu antaa neuvoja ajoneuvon oikeasta käytöstä. Tämä on aina nopein ja helpoin tapa ratkaista ongelmasi mahdollisimman luotettavasti. Jos puhelintuki ei ole mahdollista tai onnistu, tiepalvelu lähettää avun paikan päälle.

Korjaus paikan päällä

Jos ajokelpoinen ajoneuvo muuttuu ei-ajokelpoiseksi vian vuoksi, BYD tiepalvelu järjestää paikan päälle avun, joka korjaa ajoneuvon vikapaikalla.

Paikan päälle lähetettävää apua tarjotaan vain yleiselle liikenteelle avoimilla teillä ja kotona. Ei-julkisilla teillä (esim. ranta-, vuoristo- ja vuoristotiet) tapahtuvat tapahtumat eivät sisälly palveluun.

Hinauspalvelu

Jos ajokelpoinen ajoneuvo muuttuu ei-ajokelpoiseksi onnettomuuden seurauksena ja korjaus paikan päällä ei onnistu, ajoneuvosi hinataan lähimmälle valtuutetulle BYD-korjaamolle. Jos ajokelpoinen ajoneuvo on ei-ajokelpoinen maassa, jossa ei ole valtuutettua BYD-korjaamoa, siirto suoritetaan lähimmälle valtuutetulle BYD-korjaamolle tai jälleenmyyjälle.

Mikäli korkeajänniteakku on tyhjentynyt, auto hinataan lähimpään latauspisteeseen 50 km:n rajoituksella.

V. Lisäedut

Vuokra-auto

Jos aikaisemmin ajokelpoisen ajoneuvon korjaus ei ole mahdollista saman päivän aikana, BYD tiepalvelu voi tarjota hinauksen jälkeen sinulle samojen BYD-mallien vuokra-auton (vuokra-autojen saatavuuden mukaan) ilman kilometrirajoituksia enintään 3 arkipäiväksi tai kunnes korjaus on valmis. Palvelu edellyttää, että edunsaaja täyttää vuokraajan ehdot (esim. toimittamalla voimassa oleva luottokortti jne.). Poissulkien seuraavat: oikeus tietyntyyppiseen ajoneuvoon (esim. avoauto, automaatti, diesel), tietyn ajoneuvon varusteluun tai erikoisajoneuvon hankintaan (esim. asuntovaunu, kylmäauto) sekä laajennettuun vakuutukseen.

Matkan jatkuminen ja majoitus

Jos ajoneuvoa ei voida korjata yli 100 kilometrin päässä kotoasi tapahtuneen vian päivänä, sinulla on lisäksi seuraavat vaihtoehdot:

Meno- tai paluumatka sinulle ja matkustajillesi ajoneuvossa 2. luokan junalla. Mikäli matka-aika junalla ylittää 6 tuntia, korvataan turistiluokan reittilennon lentokustannukset (enintään 500 euroa per henkilö sis. ALV, lisät ja mahdolliset lisämaksut molemmista matkavaihtoehdoista).

Jos haluat odottaa korjausta, voit yöpyä läheisessä hotellissa BYD tiepalvelun kustannuksella enintään 3 yötä hintaan 150 € sis. ALV per henkilö ja yö sisältäen aamiaisen.

Siirrosta aiheutuvat kustannukset

Siirtokustannukset korvataan vikakohtaisesti. Tämä koskee kuljetusta valtuutetun BYD-korjaajan sijainnista lisäpalveluiden tarjoamispaikkaan tai lisäpalvelujen paikasta takaisin valtuutettuun BYD-korjaamoon. (Korvaus 100 e asti, sis. alv.)

Ajoneuvon kotiuttaminen

Jos ajoneuvosi rikkoutuu ulkomailla eikä sitä voida korjata, koska varaosaa ei ole saatavilla tai ajoneuvoa ei voida korjata 3 päivän kuluessa, BYD tiepalvelu järjestää harkintansa mukaan ajoneuvon palauttamisen ryhmäkuljetuksella edunsaajan asuinpaikkaa lähimpänä sijaitsevaan valtuutettuun BYD-liikkeeseen. Riippuen etäisyydestä ja ajoneuvon vauriosta, tähän tarvittava aika voi vaihdella.

Vuokra-auton, matkan jatkumisen ja majoituksen yhdistelmä

Vuokra-autoa, matkan jatkumista ja majoitusta ei voida yhdistää yhdeksi palveluksi. Vain yksi luetelluista eduista voidaan valita.

VI. Tapahtumat, joita ei lueta määriteltyihin tapahtumiin

Mitä tapahtuu, jos tapahtumat eivät kuulu BYD tiepalvelun piiriin?

Tässä luetelluissa tapahtumissa, joita BYD tiepalvelu ei kata, tämä käytäntö ei ole voimassa, mutta BYD tiepalvelu varaa oikeuden tarjota tukea puhelimitse, korjaamalla paikan päällä, hinauspalveluilla lähimmälle valtuutetulle BYD-korjaamolle tai asiakkaan luona. Näistä palveluista veloitetaan erikseen. Asiakkaan tulee vahvistaa, haluaako hän käyttää BYD tiepalvelun tukea omalla kustannuksellaan. BYD tiepalvelu ei tarjoa mitään lisäetuja (korvausajoneuvo, matkan jatkuminen ja majoitus) tapahtumiin, jotka eivät ole määriteltyjen tapahtumien piirissä.

Jos ajoneuvo suistuu tieltä ja korjausta vaaditaan ennen hinaamista, BYD tiepalvelu ei korvaa ajoneuvon, perävaunun ja kuorman takaisinkuljetuskustannuksia.

Tapahtumat, jotka eivät kuulu määriteltyihin tapahtumiin:

Palveluita ei voida vaatia vahingon sattuessa, silloin kun tapahtuma:
on aiheutunut edunsaajan harkitusta tai törkeästä huolimattomuudesta;

johtuu seuraavista: odottamaton luonnonilmiö, sotariskit, lakot, takavarikointi, piratismi, valtion viranomaisten rajoitukset, virallinen kielto, ydinräjähdykset tai radioaktiiviset vaikutukset;

johtuu osallistumisesta moottoriurheilutapahtumiin ja niihin liittyviin harjoituksiin/harjoituksiin;

on viallisen perävaunun aiheuttama;

aiheutuu ajoneuvon liiallisesta käytöstä, joka on verrattavissa kaupallisiin tarkoituksiin, kuten taksi- tai yhteisautokäyttöön;

aiheutuu ei-alkuperäisen BYD tai ei-hyväksytyn varaosan tai lisävarusteen käytöstä;

on aiheutettu, kun ajoneuvoa ajaa luvaton kuljettaja tai kuljettaja, jolla ei ole voimassa olevaa ajokorttia;

aiheutuu ajoneuvoa ajettaessa muilla kuin yleisillä teillä (esim. ranta-, vuoristo-, vuoristotie);

aiheutuu alkoholin ja/tai huumeiden vaikutuksen seurauksena;

johtuu siitä, että ajoneuvolle ei ole suoritettu vaadittua määräaikaishuoltoa valmistajan ohjeiden mukaisesti;

on sattunut ja jonka osalta edunsaaja ei ole ottanut yhteyttä BYD tiepalveluun tapahtumahetkellä;

kohdistuu ajoneuvoihin, joissa on punaiset siirtokilvet koe-, tarkastus- tai siirtoajoa varten (esim. jälleenmyyjä- tai vientikilvet);

kohdistuu ajoneuvoon, joka on edelleen ajettava tai joka on jo valtuutetussa BYD-korjaamossa;

kohdistuu uudelleenrekisteröityyn ajoneuvoon ulkomailla;

BYD tiepalvelu ei kata kustannuksia näiden määriteltyjen tapahtumien joukkoon kuulumattomien tapahtumien jälkeen:

Polttoaine loppuu (ICE ja EV)

Ilmastointi

Hälytys

Jarruneste

Tuulilasin tai takalasin rikkoutuminen

Rikkoutuneet panoraama-, katto- tai sivuikkunat

Sähkökomponentteja (esim. radio, valot) ei saada sammutettua korjaamon aukioloaikojen ulkopuolella

Eläinten puremisen aiheuttamat vahingot

Ei lumiketjuja (tieolosuhteet estävät matkan jatkamisen)
Ongelmia tuotteissa (esim. öljy, AdBlue-liuos, jäähdytysneste)

Ohjaustehostinservon öljy

Sivuikkuna avautuu sään takia

Lumiketjut rikki (tieolosuhteet estävät matkan jatkamisen)

Veden sisäänpääsy

Rikkoutunut/tyhjentynyt auton avain

Elektroninen NFC-kortti (itse aiheutetut tapahtumat)

Avaimet lukittu autoon

Kadonneet/varastetut avaimet ja avainkortit

Lukko tukossa / kaukosäädin ei toimi (autolla ajettava)

Väärä avain lukossa

Tuulilasinpyyhkijät

Tyhjät renkaat

Vandalismi

Latauskortti (RFID)

BYD tiepalvelu ei korvaa matkatavaroille tai rahdille aiheutuneita vahinkoja ajoneuvon rikkoutuessa tai onnettomuudessa. Sama koskee kaikkia näissä yhteyksissä syntyviä tulonmenetyksiä ja lomanmenetyksiä. Vain aikaisemmin mainitut palvelut voidaan lunastaa BYD tiepalvelun kautta. Tässä mainitut vastuun rajoitukset eivät koske vahinkoja, jotka ovat aiheutuneet hengen, ruumiin tai terveyden vammasta.

BYD tiepalvelun palvelunumeroon on joka tapauksessa ilmoitettava ongelmasta välittömästi. Jos palvelunumeroon ei oteta yhteyttä korvaushakemuksen yhteydessä tai siitä ilmoitetaan jälkikäteen, oikeus palveluihin ja etuuksiin ei enää ole voimassa.

Muut poikkeukset

Jos asiakas muuttaa tiepalvelun voimassaoloajan 60 kuukauden aikana (yli 90 päiväksi) toiseen maahan alkuperäisestä maasta, jossa ajoneuvo on myyty, ajoneuvo ei ole enää oikeutettu BYD tiepalvelun apuun ja korvauksiin. BYD tiepalvelu on edelleen voimassa, jos asiakas muuttaa toiseen maahan, josta löytyy valtuutettu BYD-korjaamoverkosto.

Jos ajokelpoinen ajoneuvo myydään/ostetaan käytettynä ja uuden omistajan asuinpaikka on ensirekisteröintimaan ulkopuolella, oikeus BYD tiepalvelun apuun ja korvauksiin lakkaa, ellei uuden omistajan asuin- ja auton rekisteröintimaassa ole valtuutettuja BYD-korjaamoliikkeitä.